Ronald van Zetten is voormalig directeur van de HEMA. Sinds 2003 mocht hij zich CEO van deze franchiseorganisatie noemen. Van Zetten werd in 1962 in Baarn geboren. In 1978, als Ronald van Zetten zestien is rondt hij de mavo af. Op dat moment verkiest hij werken boven verder studeren omdat hij graag zijn eigen geld wil verdienen en hij zich op school verveelt. Zijn ouders zijn hier eerst niet blij mee maar besluiten hem toch zijn eigen keuzes te laten maken. Van Zetten gaat dan als vakkenvuller werken bij de plaatselijke supermarkt. Na drie jaar realiseert hij zich dat als hij iets wil bereiken hij toch verder moest studeren. Hij begint met cursussen en haalt zijn marketingdiploma’s Nima A, B en C. Uiteindelijk gaat hij Van Zetten de hbo-opleiding commerciële bedrijfskunde doen. Hij vond de combinatie tussen de praktijk en theorie heel interessant.
Op zijn drieëntwintigste is Ronald van Zetten al manager van een aantal filialen van supermarktketen Super de Boer. In 1998 wordt hij directielid bij de Praxis en twee jaar later wordt hij directeur sales and services bij Albert Heijn. In 2003 wordt hij CEO van de HEMA. Tussen 2003 en 2010 breidt de HEMA onder leiding van Van Zetten uit. Er worden 215 nieuwe HEMA-filialen geopend. De positie van Van Zetten raakt dan onder druk vanwege achterblijvende resultaten. Met name de laatste twee jaren stapelden de verliezen zich op en liepen de vergelijkbare omzetten snel terug. In 2015 stapt hij op.
Ronald van Zetten heeft veel passie voor zijn werk. Hij vindt dan ook dat wanneer je werk doet dat je leuk vindt, het niet als werk voelt en houdt er dan ook van om met mensen te werken. Hij verwacht niet dat HEMA over twintig jaar alleen nog maar online zal bestaan. Mensen vinden winkelen een plezierige bezigheid en hij is gelooft er dan ook niet in dat de omzet via internetverkoop nooit meer dan de helft zal worden. Ronald van Zetten heeft twee kinderen en is gescheiden. Naast zijn werk leest hij graag en doet hij aan hardlopen en golf. Hier is echter door zijn drukke baan wel weinig tijd voor. Werk, gezin, sporten en ontspanning vindt hij allemaal belangrijk. Naar eigen zeggen probeert hij alle bordjes draaiende te houden en is het ene niet belangrijker dan het andere.
Van Zetten heeft alweer een nieuw project onder handen: ‘Onze focus ligt nu bij Frendz. Het project is echt fundamenteel anders dan waarmee we begonnen. Frendz moet echt hip en happening worden. Webshops worden op een gegeven moment saai, je bent in een halfuurtje klaar. Frendz moet een sociale ervaring worden. De uitdaging is om mensen elkaar te laten volgen.’